Stakeholder management
Stakeholdermanagement is een (nieuw) model dat goed past bij bedrijven die een brede focus hebben. Hierbij richten zij zich niet alleen op financiele waarde, maar (vooral) ook op maatschappelijk impact en ecologische waarde. Door actief in verbinding te treden met hun stakeholders (stap 1) en deze input te verwerken in hun eigen bedrijfsstrategie (stap 2) werken zij aan een sterk netwerk van draagvlak en partnerships (stap 3). Zo wordt hun reputatie van binnenuit opgebouwd en is daarmee robuust, duurzaam en bestendig.
Reputatiemanagement is een (verouderd) model dat gaat over het bewust positief proberen te beïnvloeden van je imago/reputatie bij de buitenwereld. Hierbij doen bedrijven zich vaak milieubewuster en duurzamer voor dan ze in werkelijkheid zijn. Maar door transparantie en consumentenbewustzijn vallen dit soort organisaties steeds sneller door de mand. Het gevolg is dat het vertrouwen van hun stakeholders afneemt en hun reputatie verslechterd. Dit wordt ook wel ‘greenwashing’ genoemd.
Lees verder Stakeholder management volgens de Methode Hofkes.