Wat is het verschil tussen imago en reputatie?

Reputatie

Reputatie gaat over de feitelijke ervaring van klanten met een bedrijf. Is het gedrag van de organisatie positief, dan is de ervaring van klanten ook positief en betekent dat een goede reputatie. Belangrijk bij goed reputatiemanagement is dat je blijft luisteren naar je klanten en open staat voor signalen van buitenaf.

Imago

Imago gaat over het (positieve) beeld dat je zelf van je organisatie naar buiten toe wilt laten zien. Denk hierbij aan online-marketing campagnes en reclame. Het gevaar zit erin dat je gaat ‘zenden’ en gaat overtuigen hoe goed je bent. Vaak mis je daarbij belangrijke signalen van buiten af en wederkerigheid. Hierdoor vinden je klanten je verhaal niet altijd even geloofwaardig.

Het Reputatiemodel

Het Reputatiemodel is onderdeel van de Methode Hofkes en geeft duidelijk het verschil tussen imago en reputatie weer. Ben je vooral aan het ‘zenden’ (blauwe lijn) of sta je op ‘ontvangen’ (groene lijn)?  De groene lijn gaat over stakeholder en reputatiemanagement.

Reputatiemodel-curve1