Wat is het verschil tussen stakeholdermanagement en reputatiemanagement?

Stakeholdermanagement

Stakeholdermanagement is een (nieuw) model dat goed past bij bedrijven die een brede focus hebben. Zij richten zich niet alleen op financiele waarde, maar (vooral) ook op maatschappelijk impact en ecologische waarde. Door actief in verbinding te treden met hun stakeholders ‘ontvangers’ (stap 1) en deze input te verwerken in hun eigen bedrijfsstrategie (stap 2) werken zij aan een sterk stakeholdernetwerk van draagvlak en partnerships (stap 3). Hun reputatie is sterk en bestendig.

De drie stappen van reputatieverbetering in de praktijk volgens de Methode Hofkes® zijn gericht
op het creëren van duurzame partnerschappen met de stakeholders vanuit wederkerigheid.

Reputatiemanagement

Reputatiemanagement is een (verouderd) model dat gaat over het bewust proberen te beïnvloeden van je imago/reputatie bij de buitenwereld vanuit de zender. Bedrijven doen zich hierbij vaak milieubewuster en duurzamer voor dan ze in werkelijkheid zijn. Door toenemende transparantie en consumentenbewustzijn vallen dit soort organisaties sneller door de mand. Het vertrouwen neemt af en hun reputatie verslechterd. Dit wordt ook wel ‘greenwashing’ genoemd.

Zelf aan de slag met succesvol stakeholder management met de Methode Hofkes?