SUCCESVOL STAKEHOLDERBELEID PORT OF AMSTERDAM

De Amsterdamse haven is een knooppunt van stakeholderbelangen: schepen, goederenstromen, energie, data, maar ook bedrijven, burgers en de belangen van de stad Amsterdam komen er samen.  De Port of Amsterdam ontwikkelde sinds 2016 met behulp van de Methode Hofkes een succesvol strategisch stakeholderbeleid. Het Hofkes stakeholder-reputatieonderzoek door de jaren heen biedt up-to-date inzicht in hoe stakeholders naar het havenbedrijf kijken. Maar vooral ook hoe zij willen samenwerken met Port of Amsterdam aan een duurzame energietransitie nu en in de toekomst.

Al 10 jaar ontwikkeling succesvol stakeholderbeleid –In de periode 2015/2016 bracht Bureau Hofkes voor de eerste keer de belangen van alle stakeholders in kaart met een 0-meting. Sinds die tijd volgen ieder twee jaar nieuwe metingen. Zo wordt voor de top van het havenbedrijf inzichtelijk hoe het stakeholderveld zich ontwikkelt en welke gedeelde waarden toenemen of juist afnemen.

Belangrijke stuurinformatie – Het havenbedrijf vermeldt in haar jaarverslag het lopende stakeholder-reputatieonderzoek. Het wordt gezien als belangrijke ‘outside-in’ stuurinformatie voor de organisatie.

Het stakeholdermodel Methode Hofkes helpt het havenbedrijf Amsterdam om haar strategische ambities waar te maken in co-creatie met haar stakeholders.

“Het reputatieonderzoek van Bureau Hofkes heeft ons veel gebracht. Hoe je naar jezelf kijkt en hoe de buitenwereld tegen je aan kijkt, kan verschillend zijn. Het is waardevol om daar inzicht in te krijgen. Mede door hun analyse en adviezen hebben we een belangrijks strategische stap gemaakt in relatie tot de energietransitie”.

Stakeholdergroep ‘toekomst’ hoort bij stakeholdergovernance

Sinds 2019 is de stakeholdergroep ’toekomst’ standaard toegevoegd aan het stakeholdermodel van Bureau Hofkes . In deze groep zitten jongeren (onder de 35 jaar)  die werkzaam zijn binnen en buiten het havengebied. Hun input geeft belangrijke stuurinformatie over bijvoorbeeld de geloofwaardigheid van het havenbedrijf als duurzame energiehaven.

Energietransitie

Havenbedrijf Amsterdam ontwikkelde zich vanaf 2017 tot voorloper binnen de energietransitie. Dit betekent onder andere dat zij  streven naar een kolenvrije haven per 2030. Intensief samenwerken met de stakeholders is daarbij de kernstrategie. “We willen niet van onze klanten af, wel van de niet-duurzame producten die zij produceren”, vertelt Koen Overtoom CEO Port of Amsterdam.

Door gebruik te maken van de Methode Hofkes werkt Port of Amsterdam actief aan een succesvol stakeholderbeleid van binnenuit. De 0-meting van 2016 legde de basis voor de stakeholderinfrastructuur, die vervolgens twee jaarlijks wordt bijgewerkt zodat het stakeholdergovernance-model optimaal kan worden uitgevoerd.  Het biedt het havenbedrijf Amsterdam duidelijke uitgangspunten om strategische keuzes voor de nabije en verdere toekomst te maken in dialoog met de stakeholders.

Methode Hofkes op sturingsdashboard Port of Amsterdam

Port of Amsterdam vermeldt sinds 2016 in hun jaarverslag het stakeholder-reputatieonderzoek van Bureau Hofkes. De Reputatiebarometer® score onder de verschillende stakeholdergroepen van Port of Amsterdam (klanten, overheden, maatschappelijke partners, leveranciers, strategische partners, kennisinstituten en media) hebben een vaste plaats (gele vlak) op het ESG sturingsdashboard van Port of Amsterdam.

Bron: Strategisch document Port of Amsterdam

Stakeholdertafels – alle stemmen tellen!

Met een heldere visie op de circulaire economie gaat Port of Amsterdam steeds meer in dialoog met haar stakeholders. Zo organiseert het havenbedrijf, op advies van Bureau Hofkes, drie bijeenkomsten met stakeholders uit de stad en de regio om relevante haventhema’s te bespreken. Door de dialoog op te zoeken, wil het havenbedrijf aan een breed publiek laten zien –en samen met hen verkennen –hoe de haven de stad kan versterken en vice versa.

De resultaten van het externe stakeholder-reputatieonderzoek (0-meting) hebben het Havenbedrijf Amsterdam inzicht gegeven in onze positie. Samen met onze stakeholders werken wij actief aan het vormgeven van de energietransitie. De Methode Hofkes helpt ons bij het ondersteunen van deze dialoog met de omgeving.

Port of Amsterdam: van ‘negeren’ naar ‘trendsetter’

Onderstaande krantenkoppen uit 2016 en uit 2017 laten zien hoe de reputatie van het Amsterdamse havenbedrijf sterk veranderd is door de nieuwe aanpak van Port of Amsterdam, gebaseerd op het onderzoek en advies van Bureau Hofkes.

Reputatieonderzoek Havenbedrijf Amsterdam zorgt voor goede reputatie

Stakeholder management en circulaire economie

Het succesvolle stakeholderbeleid van het Havenbedrijf Amsterdam heeft geleid tot positieve ontwikkelingen en concrete doelstellingen in lijn met de circulaire economie:

Wilt u meer informatie over een succesvol stakeholderbeleid voor uw organisatie?
Neem contact met ons op via 023-5281040 of via info@bhrm.nl.