Reputatiemanagement : Toeval of Strategie? Mildred Hofkes

De laatste jaren gaan aan de lopende band bedrijven reputatie-technisch onderuit. Dit schaadt alle betrokken partijen en betekent per definitie waardeverlies. Reputatiemanagement zou daarom voor iedere commissaris en bestuurder topprioriteit moeten hebben.

Obama

Toch is dit niet het geval. Veel bestuurders denken dat een slechte reputatie van hun organisatie ‘toeval’ is. Iets waar zij persoonlijk weinig aan kunnen veranderen. Niets is minder waar. Kijk naar Barack Obama. Hij is het schoolvoorbeeld van het strategisch inzetten van reputatiemanagement, gekoppeld aan leiderschap. Een mooi voorbeeld is de hervormingen in de zorgverzekeringswet. Deze wet krijgt Obama in maart met een meerderheid door het huis van Afgevaardigden. Een historische overwinning want, zeven (!) voorgaande presidenten van Amerika was dat niet gelukt. ‘This is what Change look like!” sprak Obama naderhand. Toeval? Zeker niet. Barack Obama is zich iedere dag bewust van zijn reputatie als leider van de VS. Hij weet daarbij hoe hij mensen aan zich kan binden en in beweging kan brengen. En…heel belangrijk, hij houdt vol.

NIEUWBESTUUR.NL

Nederland is rijp voor een nieuwe strategie aan de top. Er is ruimte voor nieuwe bestuurders, die zich weten te onderscheiden op het gebied van reputatiemanagement. Die transparant zijn en zaken in beweging brengen.

Bureau Hofkes start in samenwerking met een aantal andere business partners de beweging nieuwbestuur.nl. Binnenkort meer hierover!


Rubriek Gastcolumn: architect Wilfried van Winden.

In de gastcolumn schrijft een prominente Nederlander hoe reputatiemanagement binnen zijn of haar vakgebied een belangrijke rol speelt. Dit keer Architect Wilfried van Winden, eigenaar van WAM Architecten in Delft (foto). Begin dit jaar genoot Wilfried van Winden wereldfaam met zijn opzienbarende ontwerp van het Inntel Hotel in Zaandam (zie foto). Nieuwsitems over de zeventig gestapelde Zaanse huisjes gingen de hele wereld over, van New York to Japan. Iedereen had er een mening over.

Lees hier het verhaal van Wilfried van Winden:

Volgende Nieuwsbrief: Gastcolumn van prof. Barbara Baarsma, bijzonder hoogleraar marktwerking en mededingingseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. Hoe kijkt zij aan tegen marktwerking en de invloed van reputatiemanagement?


Reputatiemanagement in de bouwsector bij Building Passion:

 

Op 21 april 2010 was Mildred uitgenodigd als gastspreker op het Building Passion Event in Delft. Organisator Laura Stevens wilde meer aandacht voor de thema’s diversiteit en reputatiemanagement in de

bouw. Samen met de aanwezige aannemers, stedenbouwkundigen en architecten gaf Mildred haar reflectie op de reputatie van de bouwwereld.


1ste Nationale Reputatie Congres, Hermitage Amsterdam

Op 18 maart 2010 vond in de schitterende Hermitage aan de Amstel in Amsterdam het 1ste Nationale Reputatie Congres plaats, georganiseerd door Bureau Hofkes. Meer dan 100 bestuurders, professionals en ondernemers kwamen die dag bij elkaar. Met de enthousiaste inbreng van onder meer Astrid Joosten, Jeroen Smit (De Prooi) en Harry Starren (De Baak) gingen de aanwezigen openhartig met elkaar in dialoog over het bereiken van een goede reputatie. Vanwege het succes wordt het 2de Nationale Reputatie Congresgeorganiseerd op donderdag 17 maart 2011.

1ste Nationale Reputatie Congres, Hermitage Amsterdam. Met onder andere Astrid Joosten en Jeroen Smit.