Mildred Hofkes (1971)

Mildred Hofkes is sinds 2006 eigenaar en directeur van Bureau Hofkes Stakeholder Research & Management (BHRM). Met haar bureau maakt Hofkes zich sterk voor ‘toekomstbestendig besturen’ middels stakeholder- en reputatieonderzoeken.

Hofkes studeerde Communicatiewetenschappen en Nederlandse Taal en Letterkunde in Groningen. Na haar studie startte ze op de communicatie-afdeling van Novamedia, het bedrijf achter de Postcodeloterij, waar ze doorgroeide tot Hoofd Communicatie. Na een kleine tien jaar zette Hofkes haar eigen bureau Bureau Hofkes Stakeholder Research & Management (kortweg BHRM) op.

Sinds 2008, na de val van Lehman Brothers en de start van de financiële crisis, doet Hofkes met haar team onderzoek naar de optimale aansturing van bedrijven. Gaan ze na de crisis anders besturen?, vroeg Hofkes zich af. Gaan ze toekomstbestendig besturen? Dat wil zeggen: met een langetermijnvisie, in verbinding met de maatschappij en meer aangehaakt bij maatschappelijk thema’s als duurzaamheid en inclusiviteit?

‘Methode Hofkes’

Hofkes ontwikkelde haar eigen ‘methode Hofkes’ voor de corporatie governance van bedrijven. Die methode houdt in dat voor bedrijven een stakeholders-dashboard wordt opgezet, zodat ze toegang krijgen tot de externe signalen die voor het bedrijf relevant zijn. Over deze methode schrijft Hofkes momenteel een boek dat in juni 2022 wordt verwacht.

Tot de klantenkring van BHRM horen onder meer de Port of Amsterdam, Gemeente Haarlem, Friesland College en MBO Amersfoort. Naast haar eigen bureau richtte Hofkes ook nog NieuwBestuur op, een platform voor toekomstbestendig besturen. NieuwBestuur ontwikkelt nieuwe bestuursmodellen en verzorgt trainingen en coachingstrajecten op het gebied van toekomstbestendig leiderschap. Ook is ze initiatiefnemer van Dutch Circular Leadership, een netwerk van bestuurders die de beweging van lineair naar circulair besturen in beweging zetten. Tot slot is Hofkes jurylid van Changemaker van de Week van het platform ChangeInc.

ENGLISH Mildred Hofkes, founder (2006) and owner of Bureau Hofkes Stakeholder Research & Management (BHRM)  and founder of the independent platform NieuwBestuur in 2010.

She has managed 6 times the National Reputation Congress, an annual event for executive managers, board members and regulators, since 2010.In 28 March 2019 she hosted for the first time the Dutch Circular Leadership Conference in Circl Amsterdam.

In 2009 she published a management book, ‘Change of Power, solutions for
the new managerial elite’. Through years of research into the leadership of
businesses and public sector organisations, Hofkes has developed a new perspective on managing: ‘Future Aware Governance’ and stakeholder-research called “The Methode Hofkes” .

From this vision she developed the New Leadership Model for Future aware Governance, which she recently presented with success to 80 executive managers and regulators at the National Reputation Congress in the Netherlands. In October 2013 Hofkes became a member of the new ‘shadow cabinet,’ an initiative of Hans Biesheuvel, former head of middle and small enterprise association MKB-Nederland, to provide an alternative, entrepreneurial-inspired vision on government policy. Mildred serves as Shadow Minister of Leadership Renewal and, together with her fellow shadow ministers, writes provocative columns on her ministerial speciality in the Netherland’s largest daily newspaper, De Telegraaf.

Hofkes is a researcher and consultant in the field of strategic reputation and stakeholdermanagement and ‘New Leadership’. With her team she helps executive managers, boards and regulators to look ‘from the outside in’ and helps them measure their reputation and stakeholder value.

In Mildred’s monthly talkshow she talks with executives and researchers about the development of Future Proof Governance for a sustainable en inclusive economy.