Wat is het verschil tussen imago en reputatie?

Reputatie

Reputatie gaat over de feitelijke ervaring van klanten met een bedrijf. Is het gedrag van de organisatie positief, dan is de ervaring van klanten ook positief en betekent dat een goede reputatie. Belangrijk bij goed reputatiemanagement is dat je blijft luisteren naar je klanten en open staat voor signalen van buitenaf.

Imago

Imago gaat over het (positieve) beeld dat je zelf van je organisatie naar buiten toe wilt laten zien. Het gevaar zit erin dat je dan gaat ‘zenden’ en gaat overtuigen hoe goed je bent. Denk hierbij aan gerichte online-marketing campagnes en reclames. Vaak mis je daarbij belangrijke signalen van buiten af en wederkerigheid. Hierdoor vinden je klanten je verhaal niet altijd even geloofwaardig.

Het Reputatiemodel

Het Reputatiemodel is onderdeel van de Methode Hofkes en geeft duidelijk het verschil tussen imago en reputatie weer. Ben je vooral aan het ‘zenden’ (blauwe lijn) of sta je op ‘ontvangen’ (groene lijn)?  De groene lijn gaat over stakeholder en reputatiemanagement.

Reputatiemodel-curve1


Lees verder…

Succesvol stakeholder en reputatiemanagement

Haven van Amsterdam. Lees meer »

Hoe goed is de reputatie van jouw bedrijf? Lees meer »